Setiap yang diciptakan Allah SWT pasti ada tujuannya yang tersendiri,begitulah juga penciptaanya manusia sepertimana Firman Allah SWT yang bermaksud:
Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu. (Adz-Dzaariyaat:56)
Diantara salah satu bentuk ibadat yang diperintahkan ialah berzikir(mengingati) Allah.
Firman Allah SWT yang bermaksud:
Dan sebutlah serta ingatlah akan Tuhanmu dalam hatimu, dengan merendah diri serta dengan perasaan takut (melanggar perintahnya), dan dengan tidak pula menyaringkan suara, pada waktu pagi dan petang dan janganlah engkau menjadi dari orang-orang yang lalai. (Al-A'raaf:205)
Jeling buku kali ini cuba melakukan perbandingan diantara buku-buku zikir selepas solat yang terdapat di pasaran,jika kita ke kedai buku untuk mencari buku zikir selepas solat pasti akan temui berbagai-bagai format buku zikir yang terdapat di pasaran.Habis,bagaimana sikap kita dalam memilih buku untuk berzikir dalam melaksanakan ibadat kepada Allah.
Apakah yang menjadi panduan dalam kita memilih buku di pasaran.Bagi saya,saya akan memastikan setiap penulis buku menyatakan setiap rujukan yang dilakukan,dan jika ayat Quran yang di petik harus dinyatakan dari surah mana,begitu juga Hadis perlu dinyatakan sumber dan juga derjatnya.Begitu juga jika pendapat seseorang tokoh itu dipetik perlu juga dinyatakan dari mana sumbernya,dari mana kitab yang dipetik pendapat tokoh tersebut.
Saya lebih menyakini zikir yang bersumberkan Hadis-hadis nabi SAW berbanding zikir-zikir yang dicipta oleh manusia.Ini kerana Rasulullah SAW di dalam sebuah hadis menyatakan yang bermaksud:
“Barang siapa yang mengada-ngadakan perkara baru dalam agama kami ini apa-apa yang bukan daripadanya maka ia tertolak.”
(Hadis Riwayat Bukhari&Muslim)
Jika setiap penulis buku menyatakan sumber rujukannya barulah rasa lebih yakin untuk beramal.Jadi kali ini melalui tinjauan yang saya lakukan terdapat beberapa buku yang mana penulisnya menyediakan rujukan dan dalil bagi setiap zikir dan doa yang dipaparkan.Diantaranya:
Zikir Pagi Petang & Selepas Solat
Penulis: Dr Abdul Basit Haji Abdul Rahman
Harga Buku: RM4.00
Terbitan: Telaga Biru
Zikir Waktu Pagi dan Petang (al-Ma'thurat) serta Zikir Selepas Solat Lima Waktu, dikumpul dari al-Quran dan Hadis Rasulullah saw, berukuran kecil (poket saiz) senang untuk dibawa bersama..Di dalam buku yang kecil dan padat ini disediakan zikir-zikir yang bersumberkan dari hadis-hadis rasul SAW.Juga dinyatakan adab berzikir secara ringkas.
Berzikir adalah juga termasuk salah satu bentuk ibadah kepada Allah (swt), oleh itu hanyalah Dia yang berhak menentukan bagaimanakah cara yang selayaknya untuk hamba-hamba-Nya mengingati-Nya. Tiada cara lain bagi kita mempelajari kalimah-kalimah zikir tersebut kecuali melalui ajaran Rasulullah (saw).
Maka melalui risalah yang serba sederhana ini, penulis ingin menampilkan kepada para pembaca sekalian, zikir-zikir selepas solat fardhu sebagaimana yang diucapkan, dilafazkan, diajarkan dan dilakukan oleh Rasulullah (saw).Didalam buku ini setiap bacaan zikir dan doa dinyatakan setiap sumber rujukannya dan status hadis juga dinyatakan.Penulis juga menyatakan pandangan ulama berkaitan adab-adab berzikir dan disertakan rujukan dari setiap kitab ulama yang dirujuknya.
Buku ini bukan hanya menyediakan bacaan zikir dan doa selepas solat,malah turut mengupas adab-adab berzikir mengikut sunnah rasul SAW dan dinyatakan sekali dalil bagi setiap pendapat yang dikemukakan.Buku yang sarat dengan perbincangan ilmiah berkaitan adab zikir dan kepentingan zikir serta setiap bacaan zikir yang disediakan juga disertakan sumber rujukan dan status hadis tersebut.
Pasti ada Pencipta yang berhak disembah tanpa sekutu
Pernah saya ditanya oleh seorang rakan bukan muslim suatu bentuk soalan yang berkaitan dengan konsep ketuhanan.Beliau yang seorang bukan muslim bertanyakan kepada saya apakah mungkin Tuhan yang Mencipta kita berada di angkasa lepas.Disebabkan itu merupakan soalan pertama dari seorang bukan muslim mengenai Tuhan maka saya agak terkejut dan menjawab bahawa saya tidak tahu.Saya percaya ramai yang akan mengatakan itu bukan suatu jawapan yang tepat dalam konteks dakwah,sehingga kini saya juga beranggapan itu bukan jawapan yang sepatutnya.
Rubbubiyah
Lupakan jawapan yang teruk terhadap bukan muslim tersebut.Hasil dari pertanyaan bukan muslim tersebut membuatkan saya terfikir bahawa bukan muslim juga percaya akan Kewujudan Tuhan yang Maha Mencipta dan Maha Memiliki.Jika diteliti didalam al-Quran juga menyatakan perkara yang sama.
Firman Allah SWT yang bermaksud:
Dan demi sesungguhnya! Jika engkau (wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (yang musyrik) itu: "Siapakah yang mencipta langit dan bumi?" Sudah tentu mereka akan menjawab: "Allah". Katakanlah (kepada mereka): "Kalau demikian, bagaimana fikiran kamu tentang yang kamu sembah yang lain dari Allah itu? Jika Allah hendak menimpakan daku dengan sesuatu bahaya, dapatkah mereka mengelakkan atau menghapuskan bahayaNya itu; atau jika Allah hendak memberi rahmat kepadaku, dapatkah mereka menahan rahmatNya itu?" Katakanlah lagi: "Cukuplah bagiku: Allah (yang menolong dan memeliharaku); kepadaNyalah hendaknya berserah orang-orang yang mahu berserah diri".
(Az-Zumar:38)
Dan jika ditanya siapakah yang memberi rezeki pasti mereka akan menjawab Allah yang memberi rezeki,ini seperti di dalam firmanNya yang bermaksud:
Bertanyalah kepada mereka (yang musyrik itu): "Siapakah Yang memberi rezeki kepada kamu dari langit dan bumi? Atau siapakah yang menguasai pendengaran dan penglihatan? Dan siapakah yang mengeluarkan makhluk yang hidup dari benda yang mati, dan mengeluarkan benda yang mati dari makhluk yang hidup? Dan siapakah pula yang mentadbirkan urusan sekalian alam? "(Dengan pertanyaan-pertanyaan itu) maka mereka (yang musyrik) tetap akan menjawab (mengakui) dengan berkata: "Allah jualah yang menguasai segala-galanya! "Oleh itu, katakanlah: "(Jika kamu mengakui yang demikian), maka mengapa kamu tidak mahu bertaqwa?
(Yunus:31)
Juga di dalam surah Az-Zukhruf Allah berfirman yang bermaksud:
Dan demi sesungguhnya! Jika engkau (wahai Muhammad) bertanya kepada mereka: "Siapakah yang menciptakan mereka?" Sudah tentu mereka akan menjawab: "Allah!". (Jika demikian) maka bagaimana mereka rela dipesongkan (dari menyembah dan mengesakanNya)?
(Az-Zukhruf:87)
Dan sesungguhnya jika engkau (wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (yang musyrik) itu: "Siapakah yang menurunkan hujan dari langit, lalu Ia hidupkan dengannya tumbuh-tumbuhan di bumi sesudah matinya?" Sudah tentu mereka akan menjawab: "Allah". Ucapkanlah (wahai Muhammad): "Alhamdulillah" (sebagai bersyukur disebabkan pengakuan mereka yang demikian), bahkan kebanyakan mereka tidak memahami (hakikat tauhid dan pengertian syirik).
(Al-'Ankabuut:63)
Banyak sekali bukti dari al-Quran yang menunjukkan golongan bukan muslim juga percayakepada kewujudan Allah yang Maha Mencipta,Maha Memiliki dan Maha Mentadbir,bahkanbagi mereka segala-galanya dikuasai Allah.Kenyataan ini selari dengan Firman Allah SWT yang bermaksud:
Tanyakanlah (wahai Muhammad): "Kepunyaan siapakah bumi ini dan segala yang ada padanya, kalau kamu mengetahui?" Mereka akan menjawab: "Kepunyaan Allah". Katakanlah: "Mengapa kamu tidak mahu ingat (dan insaf)?" Tanyakanlah lagi: "Siapakah Tuhan yang memiliki dan mentadbirkan langit yang tujuh, dan Tuhan yang mempunyai Arasy yang besar?" Mereka akan menjawab: "(Semuanya) kepunyaan Allah".Katakanlah:"Mengapa kamu tidak mahu bertaqwa?" Tanyakanlah lagi: Siapakah yang memegang kuasa pemerintahan tiap-tiap sesuatu, serta ia dapat melindungi (segala-galanya) dan tidak ada sesuatupun yang dapat disembunyi daripada kekuasaannya?(Jawablah) jika kamu mengetahui!" Mereka akan menjawab: "(Segala-galanya) dikuasai Allah". Katakanlah: "Jika demikian, bagaimana kamu tertarik hati kepada perkara yang tidak benar?"
(Al-Mu'minuun:84-89)
Walaupun demikian masih terdapat sesetengah golongan yang cuba menafikan kewujudan Allah SWT yang Maha Mencipta seperti puak atheis,puak yang memuja teori Darwin dan lain-lain lagi.Ini semata-mata kerana kesombongan mereka,sedangkan jauh di sudut hati masih terbungkam kepercayaan tentang adanya Allah yang Maha Mencipta.Ini diterangkan oleh Allah SWT di dalam FirmanNya yang bermaksud:
Dan mereka mengingkarinya secara zalim dan sombong angkuh sedang hati mereka meyakini kebenarannya. Oleh itu, lihatlah bagaimana kesudahan orang-orang yang melakukan kerosakan.
(An-Naml:14)
Dan juga di dalam FirmanNya yang bermaksud:
(Mengapa mereka tidak beriman?) Adakah mereka telah tercipta dengan tiada yang menciptanya, atau adakah mereka yang mencipta diri mereka sendiri? Adakah mereka yang mencipta langit dan bumi itu? (Sudah tentu tidak!) Bahkan mereka adalah orang-orang yang tidak meyakini (kebenaran apa yang mereka pernah mengakuinya).
(At-Tuur:35-36)
Nas-nas al-Quran tersebut mengukuhkan lagi bahawa bukan muslim juga percaya kepada kewujudan Allah SWT.Mereka juga percaya Allah yang mencipta dan memiliki seluruh alam ini.Oleh itu jika sekadar percaya Allah SWT Maha Mencipta dan Memiliki masih belum membezakan kita dengan bukan muslim.Bahkan tidak keterlaluan jika dikatakan sekadar kepercayaan seperti ini masih belum membezakan antara kita dengan Iblis.Ini seperti yang terdapat di dalam Firman Allah SWT yang bermaksud :
Allah berfirman: "Apakah penghalangnya yang menyekatmu daripada sujud ketika Aku perintahmu?" Iblis menjawab: "Aku lebih baik daripada Adam, Engkau (wahai Tuhan) jadikan daku dari api sedang dia Engkau jadikan dari tanah."
(Al-A'raaf:12)
Iblis juga percaya Allah Maha Mencipta dan Maha Memiliki seperti kejadiannya dan Adam a.s. juga adalah dari ciptaan Allah SWT.Oleh itu apakah yang membezakan Islam yang kita anuti dengan mereka.
Asma’ & Sifat
Di dalam Islam kita mengakui dan percaya nama dan sifat Allah SWT secara menyeluruh seperti yang terdapat di dalam al-Quran dan sunnah nabi Muhammad SAW.Sekali lagi Non Muslim juga percaya bahawa Tuhan itu Maha Kuasa,Maha Mencipta dan lain-lain.Seperti yang dinyatakan oleh Tuan Guru Abdul Hadi Awang.
“Tauhid asma’ dan sifat sahaja tidak memadai bagi membuktikan keislaman dengan hanya menyatakannya.Seorang Muslim wajib melaksanakan segalan tuntutan yang terkandung dalam maksud tauhid rububiyyah dan uluhiyyah.Ini disebabkan, ada dikalangan orang kafir juga mengakui beberapa sifat dan nama Allah, tetapibukan dengan cara yang sebenar.Contohnya, mereka mengakui beberapa nama Allah dan menafikan nama ar-rahman(pemurah), mereka berkata,”kami tidak mengenal ar-rahman(pemurah) melainkan rahman di yamamah sahaja.” Lalu Allah menurunkan ayatnya dalam surah ar-Ra’d ayat 30 yang bermaksud:
Demikianlah, Kami utuskan engkau (wahai Muhammad) kepada satu umat yang telah lalu sebelumnya beberapa umat yang lain, supaya engkau membacakan kepada mereka Al-Quran yang Kami wahyukan kepadamu, sedang mereka kufur kepada (Allah) Ar-Rahman Katakanlah: "Dia lah Tuhanku, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia. KepadaNyalah aku berserah diri, dan kepadaNyalah tempat kembaliku (dan kamu semuanya)".
(Ar-Ra’d:30)
Mereka juga menghafal syair,”Maka janganlah kamu menyembunyikan daripada Allah apa yang ada dalam diri kamu supaya ia tersembunyi.Walau bagaimana ia disembunyikan,Allah pasti mengetahui.”
Mereka mengakui beberapa nama dan sifat Allah tetapi mereka ingkarkan nama ar-rahman dengan makna yang sebenar.Begitu juga dengan sifat-sifat Allah.Malah kadang-kadang mereka mengada-adakan sifat yang tidak layak bagi Allah.”
(Abdul Hadi Awang/Beriman Kepada Allah/ms:8-9)
Oleh itu jangan kita berasa sudah memadai dengan sekadar mengakui wujud Allah sebagai pencipta,pemilik dan pentadbir alam ini,kerana sekadar percaya kepada Allah sebagai pencipta,pemilik dan pentadbir alam ini dan juga menerima Allah itu ar-Rahman dan lain-lain masih belum memadai dan masih belum membezakan keimanan kita dengan golongan Bukan Muslim.
Apakah Semua Agama Sama
Apakah semua agama itu sama,mengapa keimanan kepada Allah seperti yang dibincangkan masih belum membezakankita dengan bukan muslim.Jika semua agama itu sama mengapa perlu Allah SWT mengutuskan rasul sepanjang zaman.
Uluhiyyah
Sesungguhnya harus difahami bahawa Asas yang membezakan antara agama Islam dan agama lain ialah Pengesaan terhadap Allah dalam segala jenis ibadat.Sesungguhnya Allah sahajalah yang berhak diabadikan dan tidak ada sekutu bagiNya.Inilah tauhid yang terkandung didalam al-Quran yang saban hari diulang sebanyak 17kali bacaannya di dalam solat,seperti di dalam Firman Allah yang bermaksud:
Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah, dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan.
(Al- Faatihah:5)
Juga di jelaskan lagi di dalam FirmanNya yang bermaksud:
Dan Allah jualah yang mengetahui rahsia langit dan bumi dan kepadaNyalah dikembalikan segala urusan. Oleh itu, sembahlah akan Dia serta berserahlah kepadaNya. Dan (ingatlah), Tuhanmu tidak sekali-kali lalai akan apa yang kamu lakukan.
(Hud:123)
Apa yang jelas membezakan Islam dengan agama lain ialah Islam sama sekali tidak bertoleransi dengan syirik kerana jelas di dalam Islam hanya Allah sahaja yang berhak diabadikan,diibadati dengan ibadat yang ikhlas,zahir dan batin tanpa sekutu bagiNya.
Firman Allah SWT yang bermaksud:
Sesungguhnya Allah tidak akan mengampunkan dosa orang yang mempersekutukanNya dengan sesuatu (apa jua), dan akan mengampunkan yang lain daripada kesalahan (syirik) itu bagi sesiapa yang dikehendakiNya (menurut peraturan hukum-hukumNya); dan sesiapa yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu (apa jua), maka sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang amat jauh.
(An-Nisaa':116)
Dan lagi FirmanNya yang bermaksud:
Yang demikian itu ialah petunjuk Allah, yang dengannya Ia memimpin sesiapa yang dihendakiNya dari hamba-hambaNya; dan kalau mereka sekutukan (Allah dengan sesuatu yang lain) nescaya gugurlah dari mereka, apa yang mereka telah lakukan (dari amal-amal yang baik).
(Al-An'aam:88)
Juga di dalam Firman Allah SWT yang bermaksud:
Dan sesungguhnya telah diwahyukan kepadamu (wahai Muhammad) dan kepada Nabi-nabi yang terdahulu daripadamu: "Demi sesungguhnya! jika engkau (dan pengikut-pengikutmu) mempersekutukan (sesuatu yang lain dengan Allah) tentulah akan gugur amalmu, dan engkau akan tetap menjadi dari orang-orang yang rugi.
(Az-Zumar:65)
Dan inilah yang menjadi kewajipan bagi sekalian makhluk ciptaan Allah SWT seperti di dalam firmanNya yang bermaksud:
Dan hendaklah kamu beribadat kepada Allah dan janganlah kamu sekutukan Dia dengan sesuatu apa jua; dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibu bapa, dan kaum kerabat, dan anak-anak yatim, dan orang-orang miskin, dan jiran tetangga yang dekat, dan jiran tetangga yang jauh, dan rakan sejawat, dan orang musafir yang terlantar, dan juga hamba yang kamu miliki. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang sombong takbur dan membangga-banggakan diri;
(An-Nisaa':36)
Dan juga seperti di dalam Firman Allah SWT yang bermaksud:
Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan "Ha", dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun).
(Al-Israa':23)
Dengan jelas diberitakan oleh Rasulullah SAW bahawa Tauhid uluhiyyah ini yang membezakan golongan yang mengesakan Allah dan golongan musyrikin.Tauhid ini juga yang menjadi ukuran masuknya seseorang itu ke dalam syurga atau pun neraka.Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
“Sesiapa yang bertemu dengan Allah tanpa mensyiikkanNya dengan sesuatu,dia masuk ke syurga dan sesiapa yang bertemuNya dan mensyirikkanNya dengan sesuatu,dia masuk ke neraka.”
(Hadis Riwayat Muslim)
Dengan tujuan menyampaikan tauhid ini jugalah diutuskan rasul-rasul dan kitab-kitab di setiap zaman.Tidaklah Allah SWT mengutuskan setiap rasul itu sia-sia,sebaliknya diutuskan setiap rasul bagi menyampaikan dakwah kepada tauhid yang suci iaitu tauhid uluhiyyah.
Firman Allah SWT yang bermaksud:
Dan sesungguhnya Kami telah mengutus dalam kalangan tiap-tiap umat seorang Rasul (dengan memerintahkannya menyeru mereka): "Hendaklah kamu menyembah Allah dan jauhilah Taghut". Maka di antara mereka (yang menerima seruan Rasul itu), ada yang diberi hidayah petunjuk oIeh Allah dan ada pula yang berhak ditimpa kesesatan. Oleh itu mengembaralah kamu di bumi, kemudian lihatlah bagaimana buruknya kesudahan umat-umat yang mendustakan Rasul-rasulnya.
(Al-Nahl:36)
Dan di dalam FirmanNya yang bermaksud:
Dan Kami tidak mengutus sebelummu (wahai Muhammad) seseorang Rasul pun melainkan Kami wahyukan kepadanya: "Bahawa sesungguhnya tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Aku; oleh itu, beribadatlah kamu kepadaKu".
(Al-Anbiyaa':25)
Seperti yang di wahyukan kepada Rasulullah SAW dalam al-Quran yang bermaksud:
Katakanlah lagi (wahai Muhammad): "Sesungguhnya aku diperintahkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan segala ibadat kepadaNya;
(Az-Zumar:11)
Kesimpulannya amat jelas sekali apa yang membezakan Islam dan agama lain pada asasnya ialah di dalam pengesaan mutlak terhadap Allah tanpa sekutu yang disebut sebagai tauhid uluhiyyah.Dan tauhid ini juga yang menjadi ukuran sama ada kita ini layak menghuni syurga atau pun neraka.Tauhid ini sekali gus melengkapkan ketiga-tiga tauhid iaitu Tauhid Rububiyah,Tauhid Asma Dan sifat serta Tauhid uluhiyyah.Tidak ada di dalam mana-mana agama yang mengandungi konsep pengesaan atau pun pengabdian mutlak semata-mata kepada Allah tanpa sekutu bagiNya melainkan Islam sahaja.
Wallahu’alam.
Rujukan:
1.Abdul Hadi Awang,Beriman Kepada Allah,Terbitan PTS Publications&distributors SDN BHD
2.Dr Abdullah Yasin,Aqidah Ahl Al Sunnah Wa Al Jama’ah jilid 1,Terbitan Al-Furqan Enterprise
3.Dr Shalih Bin Fauzan Bin Abdullah al-Fauzan,At-Tauhid lish Shaffil awwal al-aliedise terjemahan kitab tauhid,Terbitan Darul Haq,Jakarta.
4.Ismail Omar,Manhaj Aqidah Ahli As- Sunnah Wal Jamaah,Terbitan Access Infotech (M) SDN BHD.
Ibn Yaacob
Ampang,Selangor.
19 Mei 2009 / 24 Jamadil Awwal 1430
Isu di Perak kini dilihat seolah-olah tidak berkesudahan,masing-masing dilihat tidak mahu mengalah.
Sivakumar:bagi PR beliau speaker yang SAH,bagi BN beliau speaker yang tidak SAH
jika kita bertanya kepada pihak PR,sudah pasti mereka berkata"kami dipihak yang benar!"
begitu juga jika ditanya kepada pihak BN,sudah pasti jawapan yang sama iaitu "kami dipihak yang benar!"
jadi apakah penyelesaian untuk isu ini?bagaimana pula sikap kita untuk menilai isu yang panas ini?
Sivakumar terus menjadi 'rebutan'
SIKAP DALAM MENILAI SESUATU ISU
sesetengah orang sebelum menilai sesuatu isu,beliau terlebih dahulu telah menyediakan keputusan bagi penilaian yang AKAN dilakukan.Ini melambangkan sikap tidak jujur dan tidak adil terhadap diri sendiri.kita perlu adil dalam apa jua penilaian yang hendak dilakukan,baik dari isu (Pakatan Rakyat) vs. (Barisan Nasional).isu (wahhabi/kaum muda/salafi) vs.(tradisional/kaum tua/khalafi)dan juga adil didalam apa jua isu yang dihadapi yang memerlukan penilaian.
Akhirnya
apa pun langkah yang diambil,eloklah ayat al-quran ini dijadikan Prinsip buat kita semua:
surah al-Maa’idah : 8
Maksudnya :
“Dan jangan sekali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil(kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa. Dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah maha mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan”.
Dan hadis Nabi SAW diriwayatkan oleh Bukhari maksudnya,
“Sekiranya(anakku) Fatimah mencuri nescaya aku akan memotong tangannya”.
TERTANYA-TANYA
Saya masih tertanya-tanya.mengapa tidak saja dibubarkan DUN?seandainya diadakan pilihanraya baru,jika PR menang,BN harus akur,begitu juga jika BN menang,PR juga harus akur.
Ada yang mengatakan adalah menjadi pembaziran untuk dibubarkan DUN dan diadakan pilihanraya semula.Agak sukar untuk diterima alasan untuk mengelakkan pembaziran dalam isu yang penting seperti isu di Perak.Mengapa dalam isu penting seperti ini pula alasan pembaziran yang diberikan,walhal dalam isu lain yang lebih kurang pentingnya pembaziran masih berleluasa.
fikir-fikirkan dengan ADIL..
Ibn Yaacob Ampang,Selangor. 09 Mei 2009 / 14 Jamadil Awwal 1430
“Ring..ring..”muzik dari nada dering handsetku berbunyi.
“Assalammualaikum “ aku memulakan bicara.
“Wa'laikumussalam” balas Abdullah bukan nama sebenar.
Abdullah baru sahaja berhenti kerja dari tempat aku bekerja kerana mendapat tawaran bekerja ditempat lain yang lebih menarik bagi beliau.
“kau apa khabar?”Tanya aku cuba meneka hajat Abdullah menelefon.
“aku ok je”balas Abdullah sambil diam seketika dan kembali menyambung kata-kata.
“isteri aku gugur(keguguran kandungan)” luah Abdullah.
“Innalillahi…..” balas aku terkejut.
Sebenarnya sebelum ini aku pernah berdiskusi dengan Abdullah berkenaan isu fiqh,ternyata pendapat fiqh yang beliau pegang berbeza sekali denganku.Sehinggakan beliau menuduh tokoh yang aku ambil pendapat sebagai pembawa fahaman kaum Muda.
Alhamdulillah perbezaan fiqh yang amat ketara tidak sekali menjejaskan hubungan persaudaraan diantara kami.Jesteru aku amat tidak bersetuju jika ada yang mengatakan perbincangan isu khilaf membawa kepada perpecahan.Kembali kepada kisah aku dan Abdullah,kebetullan hari tersebut aku cuti.
“Ko dekat mana sekarang ni?” aku mula terfikir untuk menzirahi beliau kerana aku terbayangkan hadis Rasulullah SAW:
اصنعوا لآل جعفر طعاما فإنه قد أتاهم أمر شغلهم “Buatlah makanan untuk keluarga Ja’far. Sesungguhnya mereka tengah ditimpa musibah yang menyibukkan mereka” (HR. Abu Dawud nombor 3132, At-Tirmidzi nombor 998, Ibnu Majah nombor 1610, dan lain-lain; shahih lighairihi).
Daripada hadis ini apa yang aku faham Abdullah juga dilanda musibah,wajar sekali untuk aku membantu beliau dengan cara yang termampu.Jika zahir hadis di seru untuk meyediakan makanan,jadi aku bantu dengan berusaha menderma dan juga menziarah serta memberi kata-kata semangat.Tidak lupa juga aku dan rakan sekerja yang lain mengutip derma untuk Abdullah.
Cuba bayangkan Abdullah yang dilanda musibah dan ditambah kesedihan yang menimpa beliau sekeluarga,tiba-tiba aku pergi menemuinya dan menyuruh beliau belanja aku KFC.
Mungkin akan ada yang berkata aku ini kejam tidak berhati perut,mana tidaknya sudahla beliau masih sedih dengan musibah yang menimpa,ada kawan seperti aku bukan nak membantu tapi menambahkan lagi beban dibahu beliau.
SUNNAH MASYARAKAT VS SUNNAH NABI SAW
Jangan terkejut jika dikatakan sebenarnya ini yang banyak dan kerap berlaku di dalam masyarakat kita.Jika ada sahaja kematian pasti sesetengah pihak akan menuntut dengan kenduri arwah.
“enta tak sayang jenazah ka?kenapa tak buat kenduri tahlil?”
“ini malam ke berapa arwah dah pergi? Takkan takde buat apa-apa(makan free)?”
Begitulah amalan yang menjadi Sunnah Masyarakat yang mana jika diperhatikan amat bertentangan dengan Sunnah Nabi SAW dan juga amat bertentangan dengan fitrah manusia.
Hadis diatas jika dirujuk kepada kitab bahrul mazi karya syeikh idris al marbawi(ulama Nusantara) menceritakan kisah Jaafar yang terbunuh di medan peperangan.
Jadi daripada hadis ini apa yang berlaku dizaman Nabi SAW adalah Baginda SAW menyeru:
اصنعوا لآل جعفر طعاما فإنه قد أتاهم أمر شغلهم “Buatlah makanan untuk keluarga Ja’far. Sesungguhnya mereka tengah ditimpa musibah yang menyibukkan mereka” (HR. Abu Dawud nombor 3132, At-Tirmidzi nombor 998, Ibnu Majah nombor 1610, dan lain-lain; shahih lighairihi).
Bayangkan,saudara/saudari menghadiri kenduri arwah yang berlaku dalam masyarakat kita dan tanpa disengajakan duit yang digunakan untuk kenduri arwah adalah wang simpanan si mati kepada anak-anak beliau yang sudah menjadi anak-anak yatim,ketika itu apa yang masuk ke dalam perut saudara/saudari adalah harta anak yatim!
Renungkan Firman Allah yang bermaksud:
Sesungguhnya orang-orang yang memakan harta anak-anak yatim secara zalim, sebenarnya mereka itu hanyalah menelan api ke dalam perut mereka; dan mereka pula akan masuk ke dalam api neraka yang menyala-nyala. (An-Nisaa' : 10)
Didalam isu kenduri arwah ini tidak dinafikan terdapat dua kelompok agamawan yang berbeza pendapat.Gologan pertama adalah golongan yang berpegang kepada Sunnah masyarakat,adapun golongan yang lagi satu memilih untuk berpegang kepada Sunnah Nabi SAW.
Saya tidak mampu untuk memaksa pembaca untuk memilih pendapat yang saya persetujui,tetapi saya pohon agar setiap pembaca mempunyai prinsip di dalam isu ini,apa pun pendapat yang dikemukakan hendaklah di bawakan dalil,bukti,hujah atau sandaran nasnya,jika ayat suci Al-Quran,apakah tafsir yang dirujuknya?jika ia hadis Nabi SAW,apakah status Hadis tersebut?apakah Syarah Ulama Hadis terhadap Hadis tersebut?
Bagi yang mahu mempertahankan Sunnah Masyarakat,silakan,akan tetapi renungkanlah Hadis Baginda SAW dan ayat suci Al-Quran ini.
Firman Allah SWT yang bermaksud:
Katakanlah (wahai Muhammad): "Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (A-li 'Imraan:31)
Hadis Shahih Baginda SAW yang bermaksud:
“Barang siapa yang mengada-ngadakan perkara baru dalam agama kami ini apa-apa yang bukan daripadanya maka ia tertolak.”
(Hadis Riwayat Bukhari&Muslim)
Juga artikel yang berkaitan dengan perbincangan kali ini:
Ada yang mengatakan perbincangan khilaf tidak lain hanya akan menimbulkan perpecahan,adakah dakwaan ini berdasarkan fakta atau pun emosi semata?
Sesungguhnya perbincangan politik lebih memecahbelahkan masyarakat,perbezaan pendapat politik telah menyumbang kepada terhasilnya mazhab syiah, perbezaan pendapat politik juga suatu ketika dahulu menyebabkan masyarakat Negara kita menimbulkan isu takfir dan juga solat dua imam dalam satu masjid.
Didalam perbezaan pendapat fiqh,perbincangan isu khilaf yang dibincangkan dengan niat yang ikhlas dan suasana yang ilmiah serta adab khilaf yang dipatuhi tidak sedikit pun menimbulkan isu perpecahan seperti mana yang berlaku dalam suasana politik hari ini.Cuma yang mencemarkan perbincangan isu khilaf ialah sikap taksub atau fanatic sesetengah individu terhadap pendapat guru-guru meraka mahu pun pendapat fiqh mazhab anutan mereka.
Sesungguhnya peselisihan pendapat(khilaf) yang diizinkan ialah perselisihan para mujtahid dari kalangan ahli fikah,mufti dan hakim dalam masalah-masalah ijtihadi yang diizinkan berijtihad dan berselisih.Masalah tersebut ialah masalah yang tidak ada nas yang qatie.Ini apa yang disebut oleh Dr Abd Karim Zaidan di dalam buku beliau ‘ikhtilafi syariatil islamiah’
AGAMAWAN MENAKUTKAN ORANG DENGAN AGAMA
Ada sesetengah golongan agamawan yang menakut-nakutkan orang ramai yang cuba memahami agama,sehingga beralasan,ini bukan tahap kita untuk bincang-bincang bab ini.Tidak kurang juga yang mengatakan kita ini siapa untuk menafsirkan Al-Quran dengan sesuka hati?Boleh jadi beliau seorang sahaja yang memahami ilmu tafsir,beliau sahaja yang tahu merujuk kepada tafsir yang muktabar?beliau sahaja yang memahami ushul al-tafsir?
Amat malang lagi sifat mendewakan ulama sehingga meletakkan ulama pada taraf maksum sehingga pendapat ulama tidak boleh di banding dengan pendapat ulama yang lain.Kedengaran bunyi seperti:
‘ Saya amat tidak bersetuju sekiranya ada di antara sahabat-sahabat semua mempertikaikan para ulama.’
Adakah dengan membandingkan pendapat setiap ulama dan kemudian memilih pendapat yang lebih hampir kepada nas Al-Quran dan sunnah tanpa taksub kepada mana-mana pandangan mereupakan perbuatan yang dicela?
Apa yang penting di dalam menyuburkan fiqh Islam serta perbincangan khilaf ini perlu di patuhi adab-adab atau pun etike ketika berhadapan dengan isu-isu khilafiyah.Suka saya senaraikan beberapa adab di dalam membicarakan isu-isu khilaf:
1)Setiap orang mesti membersihkan diri dari Barah taksub mazhab(hukum fiqh)
2)Tidak harus merasa sempit dada dengan perbezaan pendapat mazhab(hukum fiqh).
3)Kita tidak harus memaksa orang lain menerima pendapat kita dalam isu khilaffiyah
4)Tidak harus menghina pendapat ulama yang tidak kuat hujahnya atau pun tidak selari dengan pendapat kita.
p/s:Bingkisan ini hanya suatu bingkisan terhadap isu yang ditimbulkan dalam salah satu forum yahoo group.
Ibn Yaacob
Ampang,Selangor.
12 April 2009 / 16 Rabiul akhir 1430
Alhamdulillah,Allah telah mengurniakan penulis ini kesempatan untuk berkarya yang mana setiap karya beliau banyak mendidik,memotivasi serta mengajak kepada sunnah Nabi SAW.Setiap novel beliau yang saya ikuti bukanlah sekadar novel biasa mahu pun novel cinta semata.Penulis pernah dinobatkan sebagai novelis sayembara mengarang novel Remaja DBP 2006.
Pemilik Cintaku Setelah Allah & Rasul
Karya terbaru penulis ini adalah buah tangan beliau selepas mendirikan rumah tangga bersama suami tercinta.Jesteru itu sedikit sebanyak pengalaman beliau berjaya dikongsi bersama dalam menghidupkan watak di dalam karya beliau kali ini,malah bagi saya sendiri seolah-olah watak dalam karya beliau kali ini adalah seperti jalan hidup penulis(fatimah syarha) sendiri sehingga ke alam perkahwinan
Seperti penulisan beliau yang lalu,
penulis tidak jemu-jemu memberikan gambaran sebenar hubungan yang halal disisi Islam. Isu ‘couple’, berdating, berbalas panggilan telefon dan juga bersms dengan bukan mahram.Penulis membuat kita kembali berfikir adakah amalan masyarakat seperti bercouple itu di benarkan dalam agama? Adakah bila bertunang seolah-olah kita mendapat satu tiket kebenaran untuk lebih bebas bersama pasangan? Apakah pandangan agama terhadap berdating,berbalas panggilan telefon dan juga bersms dengan bukan mahram.Kadangkala suasana kehidupan membuatkan kita alpa dan terbiasa dengan semua ini,sedangkan bagaimana pula dengan penilaian syarak?
Penulis juga sedikit sebanyak berkongsi sunnah-sunnah dialam perkawinan di dalam karya kali ini dan juga panduan-panduan terhadap para isteri dan juga para suami serta para bakal suami isteri
Sampingan.
Watak di dalam karya ini membuatkan saya kembali teringat seorang teman yang mirip kepada watak di dalam bingkisan ini.Beliau juga sangat menjaga pergaulan dengan bukan mahram dengan mujahadah,jesteru itu teman saya itu dipelihara Allah SWT dari penganiyaan dan kezaliman, hampir sahaja beliau bertemu jodoh dengan insan yang jijik dan tidak sepatutnya dengan beliau,akan tetapi saya percaya Allah memelihara beliau dan akan memberikan yang terbaik buat teman saya,semoga Allah SWT memelihara dan memberikan beliau kebahagiaan didunia dan diakhirat kelak.
Dapatkan manfaat dari buku ini!
Fatimah Syarha Mohd Noordin
RM12.00
Telaga Biru Sdn Bhd
http://www.telagabiru.net.my
Bagi yang sukar mendapatkan buku-buku penulisan Fatimah Syarha,
Buku ini juga boleh dibeli daripada Fatimah Syarha,sila ke blog abu usamah untuk maklumat lanjut.
Ulasan:
Ibn Yaacob
Ampang,Selangor.
10 April 2009 / 14 Rabiul akhir 1430
http://www.ibnyaacob.blogspot.com/
diedit semula oleh ibnyaacob pada 28 April 2009 / 3 Jamadil Awwal 1430