Monday, August 05, 2013

Sebelum Ramadhan berlalu pergi...Ku harapkan Keampunan & kemaafan dari Mu....

Bulan keampunan ini bakal berlalu, rugilah jika ianya berlalu dalam keadaan kita tidak mendapat keampunan dari Allah sedang kita tidak tahu bilakah temu janji kita dengan malaikat pencabut nyawa & malaikat di alam barzakh. Jangan kita tertipu dengan bisikkan syaitan dan orang jahil yang membisikkan bahwa"dosamu sudah memenuhi seisi bumi, lalu keampunan apa lagi yang engkau harapkan"


Di dalam satu hadith ...

Dari Anas radhiyallahu anhu, ia berkata : Saya telah mendengar Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam bersabda : Allah ta’ala telah berfirman : “Wahai anak Adam, selagi engkau meminta dan berharap kepada-Ku, maka Aku akan mengampuni dosamu dan Aku tidak pedulikan lagi. Wahai anak Adam, walaupun dosamu sampai setinggi langit, bila engkau mohon ampun kepada-Ku, niscaya Aku memberi ampun kepadamu. Wahai anak Adam, jika engkau menemui Aku dengan membawa dosa sebanyak isi bumi, tetapi engkau tiada menyekutukan sesuatu dengan Aku, niscaya Aku datang kepadamu dengan (memberi) ampunan sepenuh bumi pula”. 
(HR. Tirmidzi, Hadits hasan shahih)

Oleh itu tiada halangan untuk kita taubat & memohon ampun, sedangkan seorang pelacur dan pembunuh 100 nyawa juga masih mendapat rahmat & ampunan Allah yang Maha Luas, apakah kita lebih besar dosanya ?


Ingatlah pintu taubat setiasa terbuka luas sebagaimana di dalam beberapa hadith..


“Allah -Azza wa Jalla- akan senantiasa membuka lebar-lebar tangan-Nya pada malam hari utk menerima taubat orang yang berbuat dosa pada siang hari & Allah senantiasa akan membuka tangan-Nya pada siang hari utk menerima taubat orang yang berbuat dosa pada malam hari, & yang demikian terus berlaku hingga matahari terbit dari barat.” 
(HR. Muslim no. 2760)

“Sesungguhnya Allah Azza wajalla menerima taubat seorang hamba, selama nyawa belum sampai tenggorokkan.”
 (HR. Ibnu Majah dan dishahihkan oleh Syaikh Al-Albani)



Amatlah malang serta rugi jika kita keluar dari ramadhan tanpa mendapat pengampunan dari Allah, Ini sebagaimana sebuah hadith yang wajar di jadikan renungkan buat kita semua baik yang mempunyai dosa kecil, dosa besar dan apa jenis dosa...

Dari Ka’ab Bin ‘Ujrah (ra) katanya:

Rasulullah S.A.W bersabda: Berhimpunlah kamu sekalian dekat dengan mimbar. Maka kami pun berhimpun. Lalu beliau menaiki anak tangga mimbar, beliau berkata: Amin. Ketika naik ke anak tangga kedua, beliau berkata lagi: Amin. Dan ketika menaiki anak tangga ketiga, beliau berkata lagi: Amin. Dan ketika beliau turun (dari mimbar) kami pun bertanya: Ya Rasulullah, kami telah mendengar sesuatu dari tuan pada hari ini yang kami belum pernah mendengarnya sebelum ini.

Lalu baginda menjawab:

“Sesungguhnya Jibrail (A.S) telah membisikkan (doa) kepadaku, katanya: Celakalah orang yang mendapati bulan Ramadhan tetapi dosanya tidak juga diampuni. Lalu aku pun mengaminkan doa tersebut. Ketika aku naik ke anak tangga kedua, dia berkata lagi: Celakalah orang yang (apabila) disebut namamu di sisinya tetapi dia tidak menyambutnya dengan salawat ke atasmu. Lalu aku pun mengaminkannya. Dan ketika aku naik ke anak tangga yang ketiga, dia berkata lagi: Celakalah orang yang mendapati ibubapanya yang sudah tua atau salah seorang daripadanya, namun mereka tidak memasukkan dia ke dalam syurga. Lalu aku pun mengaminkannya.

Hadits Riwayat Bazzar dalam Majma’uz Zawaid 10/1675-166, Hakim 4/153 disahihkannya dan disetujui oleh Imam Adz-Dzahabi dari Ka’ab bin Ujrah, diriwayatkan juga oleh Imam Bukhari dalam Adabul Mufrad no. 644 (Shahih Al-Adabul Mufrad No.500 dari Jabir bin Abdillah)

Oleh itu, Berusaha & berusahalah bersungguh-sungguh agar kita keluar dari Ramadhan kali ini dengan mendapat keampunan dari Allah SWT...

Berdoalah & teruskan memohon keampunan Dari Nya


 اللهم إنك عفو تحب العفو فاعف عني

Ya Allah sesungguhnya dikaulah maha pemaaf, dan amat suka memberi  maaf, maka berikanlah daku kemaafan


Moga Allah mengampuni & merahmati kita... 

Jangan Berputus Asa & Ikuti video yang bermanfaat ini:                                                                                                                                                                                                                                                         

No comments: