Monday, April 27, 2009

Amalan Terbalik




KEGUGURAN


“Ring..ring..”muzik dari nada dering handsetku berbunyi.


“Assalammualaikum “ aku memulakan bicara.


“Wa'laikumussalam” balas Abdullah bukan nama sebenar.


Abdullah baru sahaja berhenti kerja dari tempat aku bekerja kerana mendapat tawaran bekerja ditempat lain yang lebih menarik bagi beliau.


“kau apa khabar?”Tanya aku cuba meneka hajat Abdullah menelefon.


“aku ok je”balas Abdullah sambil diam seketika dan kembali menyambung kata-kata.


“isteri aku gugur(keguguran kandungan)” luah Abdullah.


“Innalillahi…..” balas aku terkejut.


Sebenarnya sebelum ini aku pernah berdiskusi dengan Abdullah berkenaan isu fiqh,ternyata pendapat fiqh yang beliau pegang berbeza sekali denganku.Sehinggakan beliau menuduh tokoh yang aku ambil pendapat sebagai pembawa fahaman kaum Muda.

Alhamdulillah perbezaan fiqh yang amat ketara tidak sekali menjejaskan hubungan persaudaraan diantara kami.Jesteru aku amat tidak bersetuju jika ada yang mengatakan perbincangan isu khilaf membawa kepada perpecahan.Kembali kepada kisah aku dan Abdullah,kebetullan hari tersebut aku cuti.


“Ko dekat mana sekarang ni?” aku mula terfikir untuk menzirahi beliau kerana aku terbayangkan hadis Rasulullah SAW:





اصنعوا لآل جعفر طعاما فإنه قد أتاهم أمر شغلهم
“Buatlah makanan untuk keluarga Ja’far. Sesungguhnya mereka tengah ditimpa musibah yang menyibukkan mereka” (HR. Abu Dawud nombor 3132, At-Tirmidzi nombor 998, Ibnu Majah nombor 1610, dan lain-lain; shahih lighairihi).


Daripada hadis ini apa yang aku faham Abdullah juga dilanda musibah,wajar sekali untuk aku membantu beliau dengan cara yang termampu.Jika zahir hadis di seru untuk meyediakan makanan,jadi aku bantu dengan berusaha menderma dan juga menziarah serta memberi kata-kata semangat.Tidak lupa juga aku dan rakan sekerja yang lain mengutip derma untuk Abdullah.


Cuba bayangkan Abdullah yang dilanda musibah dan ditambah kesedihan yang menimpa beliau sekeluarga,tiba-tiba aku pergi menemuinya dan menyuruh beliau belanja aku KFC.


Mungkin akan ada yang berkata aku ini kejam tidak berhati perut,mana tidaknya sudahla beliau masih sedih dengan musibah yang menimpa,ada kawan seperti aku bukan nak membantu tapi menambahkan lagi beban dibahu beliau.



SUNNAH MASYARAKAT VS SUNNAH NABI SAW





Jangan terkejut jika dikatakan sebenarnya ini yang banyak dan kerap berlaku di dalam masyarakat kita.Jika ada sahaja kematian pasti sesetengah pihak akan menuntut dengan kenduri arwah.


“enta tak sayang jenazah ka?kenapa tak buat kenduri tahlil?”


“ini malam ke berapa arwah dah pergi? Takkan takde buat apa-apa(makan free)?”


Begitulah amalan yang menjadi Sunnah Masyarakat yang mana jika diperhatikan amat bertentangan dengan Sunnah Nabi SAW dan juga amat bertentangan dengan fitrah manusia.


Hadis diatas jika dirujuk kepada kitab bahrul mazi karya syeikh idris al marbawi(ulama Nusantara) menceritakan kisah Jaafar yang terbunuh di medan peperangan.


Jadi daripada hadis ini apa yang berlaku dizaman Nabi SAW adalah Baginda SAW menyeru:


اصنعوا لآل جعفر طعاما فإنه قد أتاهم أمر شغلهم
“Buatlah makanan untuk keluarga Ja’far. Sesungguhnya mereka tengah ditimpa musibah yang menyibukkan mereka” (HR. Abu Dawud nombor 3132, At-Tirmidzi nombor 998, Ibnu Majah nombor 1610, dan lain-lain; shahih lighairihi).


Bayangkan,saudara/saudari menghadiri kenduri arwah yang berlaku dalam masyarakat kita dan tanpa disengajakan duit yang digunakan untuk kenduri arwah adalah wang simpanan si mati kepada anak-anak beliau yang sudah menjadi anak-anak yatim,ketika itu apa yang masuk ke dalam perut saudara/saudari adalah harta anak yatim!


Renungkan Firman Allah yang bermaksud:


Sesungguhnya orang-orang yang memakan harta anak-anak yatim secara zalim, sebenarnya mereka itu hanyalah menelan api ke dalam perut mereka; dan mereka pula akan masuk ke dalam api neraka yang menyala-nyala.
(An-Nisaa' : 10)



Didalam isu kenduri arwah ini tidak dinafikan terdapat dua kelompok agamawan yang berbeza pendapat.Gologan pertama adalah golongan yang berpegang kepada Sunnah masyarakat,adapun golongan yang lagi satu memilih untuk berpegang kepada Sunnah Nabi SAW.


Saya tidak mampu untuk memaksa pembaca untuk memilih pendapat yang saya persetujui,tetapi saya pohon agar setiap pembaca mempunyai prinsip di dalam isu ini,apa pun pendapat yang dikemukakan hendaklah di bawakan dalil,bukti,hujah atau sandaran nasnya,jika ayat suci Al-Quran,apakah tafsir yang dirujuknya?jika ia hadis Nabi SAW,apakah status Hadis tersebut?apakah Syarah Ulama Hadis terhadap Hadis tersebut?

Bagi yang mahu mempertahankan Sunnah Masyarakat,silakan,akan tetapi renungkanlah Hadis Baginda SAW dan ayat suci Al-Quran ini.


Firman Allah SWT yang bermaksud:


Katakanlah (wahai Muhammad): "Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
(A-li 'Imraan:31)


Hadis Shahih Baginda SAW yang bermaksud:


“Barang siapa yang mengada-ngadakan perkara baru dalam agama kami ini apa-apa yang bukan daripadanya maka ia tertolak.”


(Hadis Riwayat Bukhari&Muslim)

Juga artikel yang berkaitan dengan perbincangan kali ini:

kenduri arwah dari kaca mata sunnah

dan

amalan jahiliah disangka ajaran agama






Bagi yang ingin memanjangkan diskusi sila daftar ke forum :

siber fiqh

atau

forum fiqh





Ibn Yaacob
Ampang,Selangor.
28 April 2009 / 3 Jamadil Awwal 1430

http://www.ibnyaacob.blogspot.com/



Sunday, April 12, 2009

APAKAH BENAR PENDAPAT YANG MENYATAKAN TIDAK BOLEH DIBINCANG PERKARA KHILAF?



Ada yang mengatakan perbincangan khilaf tidak lain hanya akan menimbulkan perpecahan,adakah dakwaan ini berdasarkan fakta atau pun emosi semata?

Sesungguhnya perbincangan politik lebih memecahbelahkan masyarakat,perbezaan pendapat politik telah menyumbang kepada terhasilnya mazhab syiah, perbezaan pendapat politik juga suatu ketika dahulu menyebabkan masyarakat Negara kita menimbulkan isu takfir dan juga solat dua imam dalam satu masjid.



Didalam perbezaan pendapat fiqh,perbincangan isu khilaf yang dibincangkan dengan niat yang ikhlas dan suasana yang ilmiah serta adab khilaf yang dipatuhi tidak sedikit pun menimbulkan isu perpecahan seperti mana yang berlaku dalam suasana politik hari ini.Cuma yang mencemarkan perbincangan isu khilaf ialah sikap taksub atau fanatic sesetengah individu terhadap pendapat guru-guru meraka mahu pun pendapat fiqh mazhab anutan mereka.



Sesungguhnya peselisihan pendapat(khilaf) yang diizinkan ialah perselisihan para mujtahid dari kalangan ahli fikah,mufti dan hakim dalam masalah-masalah ijtihadi yang diizinkan berijtihad dan berselisih.Masalah tersebut ialah masalah yang tidak ada nas yang qatie.Ini apa yang disebut oleh Dr Abd Karim Zaidan di dalam buku beliau ‘ikhtilafi syariatil islamiah’






AGAMAWAN MENAKUTKAN ORANG DENGAN AGAMA



Ada sesetengah golongan agamawan yang menakut-nakutkan orang ramai yang cuba memahami agama,sehingga beralasan,ini bukan tahap kita untuk bincang-bincang bab ini.Tidak kurang juga yang mengatakan kita ini siapa untuk menafsirkan Al-Quran dengan sesuka hati?Boleh jadi beliau seorang sahaja yang memahami ilmu tafsir,beliau sahaja yang tahu merujuk kepada tafsir yang muktabar?beliau sahaja yang memahami ushul al-tafsir?



Amat malang lagi sifat mendewakan ulama sehingga meletakkan ulama pada taraf maksum sehingga pendapat ulama tidak boleh di banding dengan pendapat ulama yang lain.Kedengaran bunyi seperti:



‘ Saya amat tidak bersetuju sekiranya ada di antara sahabat-sahabat semua mempertikaikan para ulama.’



Adakah dengan membandingkan pendapat setiap ulama dan kemudian memilih pendapat yang lebih hampir kepada nas Al-Quran dan sunnah tanpa taksub kepada mana-mana pandangan mereupakan perbuatan yang dicela?



Apa yang penting di dalam menyuburkan fiqh Islam serta perbincangan khilaf ini perlu di patuhi adab-adab atau pun etike ketika berhadapan dengan isu-isu khilafiyah.Suka saya senaraikan beberapa adab di dalam membicarakan isu-isu khilaf:



1)Setiap orang mesti membersihkan diri dari Barah taksub mazhab(hukum fiqh)



2)Tidak harus merasa sempit dada dengan perbezaan pendapat mazhab(hukum fiqh).



3)Kita tidak harus memaksa orang lain menerima pendapat kita dalam isu khilaffiyah



4)Tidak harus menghina pendapat ulama yang tidak kuat hujahnya atau pun tidak selari dengan pendapat kita.




p/s:Bingkisan ini hanya suatu bingkisan terhadap isu yang ditimbulkan dalam salah satu forum yahoo group.




Ibn Yaacob
Ampang,Selangor.
12 April 2009 / 16 Rabiul akhir 1430

http://www.ibnyaacob.blogspot.com/



Thursday, April 09, 2009

Pemilik Cintaku Setelah Allah & Rasul

JELING BUKU 10 APRIL 2009





Alhamdulillah,Allah telah mengurniakan penulis ini kesempatan untuk berkarya yang mana setiap karya beliau banyak mendidik,memotivasi serta mengajak kepada sunnah Nabi SAW.Setiap novel beliau yang saya ikuti bukanlah sekadar novel biasa mahu pun novel cinta semata.Penulis pernah dinobatkan sebagai novelis sayembara mengarang novel Remaja DBP 2006.

Pemilik Cintaku Setelah Allah & Rasul

Karya terbaru penulis ini adalah buah tangan beliau selepas mendirikan rumah tangga bersama suami tercinta.Jesteru itu sedikit sebanyak pengalaman beliau berjaya dikongsi bersama dalam menghidupkan watak di dalam karya beliau kali ini,malah bagi saya sendiri seolah-olah watak dalam karya beliau kali ini adalah seperti jalan hidup penulis(fatimah syarha) sendiri sehingga ke alam perkahwinan




Seperti penulisan beliau yang lalu,




penulis tidak jemu-jemu memberikan gambaran sebenar hubungan yang halal disisi Islam. Isu ‘couple’, berdating, berbalas panggilan telefon dan juga bersms dengan bukan mahram.Penulis membuat kita kembali berfikir adakah amalan masyarakat seperti bercouple itu di benarkan dalam agama? Adakah bila bertunang seolah-olah kita mendapat satu tiket kebenaran untuk lebih bebas bersama pasangan? Apakah pandangan agama terhadap berdating,berbalas panggilan telefon dan juga bersms dengan bukan mahram.Kadangkala suasana kehidupan membuatkan kita alpa dan terbiasa dengan semua ini,sedangkan bagaimana pula dengan penilaian syarak?





Penulis juga sedikit sebanyak berkongsi sunnah-sunnah dialam perkawinan di dalam karya kali ini dan juga panduan-panduan terhadap para isteri dan juga para suami serta para bakal suami isteri

Sampingan.

Watak di dalam karya ini membuatkan saya kembali teringat seorang teman yang mirip kepada watak di dalam bingkisan ini.Beliau juga sangat menjaga pergaulan dengan bukan mahram dengan mujahadah,jesteru itu teman saya itu dipelihara Allah SWT dari penganiyaan dan kezaliman, hampir sahaja beliau bertemu jodoh dengan insan yang jijik dan tidak sepatutnya dengan beliau,akan tetapi saya percaya Allah memelihara beliau dan akan memberikan yang terbaik buat teman saya,semoga Allah SWT memelihara dan memberikan beliau kebahagiaan didunia dan diakhirat kelak.

Dapatkan manfaat dari buku ini!


Fatimah Syarha Mohd Noordin

RM12.00
Telaga Biru Sdn Bhd

http://www.telagabiru.net.my


Bagi yang sukar mendapatkan buku-buku penulisan Fatimah Syarha,
Buku ini juga boleh dibeli daripada Fatimah Syarha,sila ke blog abu usamah untuk maklumat lanjut.


Ulasan:

Ibn Yaacob
Ampang,Selangor.
10 April 2009 / 14 Rabiul akhir 1430

http://www.ibnyaacob.blogspot.com/



diedit semula oleh ibnyaacob pada 28 April 2009 / 3 Jamadil Awwal 1430